روش مدیریت عملکرد و فرآیندی که طی آن عملکرد پرسنل اندازه گیری و امتیاز
داده می شود، با توجه به تغییرات و چالش های پیش رو قابل بازنگری است.
سازمان همانند دیگر فعالیتها و استراتژی هایش ناچار به بررسی محیط و
اطمینان از کارآیی روش مدیریت عملکرد مورد استفاده است؛ چه در غیر اینصورت،
عدم مدیریت عملکرد موجب می شود که تمایز کافی بین کارکنان تلاشگر و
کارکنان بی توجه صورت نگرفته و نیز اطمینانی برای نایل شدن سازمان بر
اهدافش وجود نداشته باشد. روشن است که در این وضعیت، چالش جدیدی به چالشهای
موجود اضافه شده و سازمان در ورطه ای جدید می افتد.
در این راستا ارزیابی روش مدیریت عملکرد شرکت نوکیا و نتایج حاصله با توجه
به ورود رقبای جدید بسیار پیشرو به بازار تکنولوژی اطلاعات توسط یکی از
مدیران منابع انسانی این شرکت انجام گرفته که در نوع خود برای مدیران و
متخصصان منابع انسانی شرکتهای کشورمان بسیار آموزنده است. (مشاوره منابع
انسانی رایان راهبرد چابک)
در شرکت نوکیا افرادی از 113 ملیت متفاوت، در 73 کشور مختلف پراکنده هستند
که 41 درصد آنها را زنان تشکیل می دهند. این شرکت 1.3 میلیارد کاربر با
850000 مرکز فروش دارد.
بر اساس واقعیات ذیل در استراتژی نوکیا تغییراتی صورت گرفته است:
· 11 فوریه 2011، پلات فرم جدید تأیید شد.
· استراتژی جدید کسب و کار، مشارکت با مایکروسافت گردید
· رویکرد جدید در راهی که طبق آن عمل می کنیم، حرکت به سمت "قویترین رقیب" بودن در بازار است.
· فرهنگ مبتنی بر عملکرد و رفتار گردید که به عنوان یکی از 6 رکن اصلی تغییر شناخته شده است.
· مدیریت به این نتیجه رسید که مدیریت عملکرد به سبک قدیم دیگر جوابگو نیست.
خلق فرهنگ مبتنی بر عملکرد در نوکیا
رویکرد سابق یه مدیریت عملکرد در نوکیا اینگونه بود:
· ارزیابی عملکرد به صورت سالانه صورت می گرفت
· هر فرد رتبه بندی هایی در مورد اینکه "چه کاری" را "چگونه" انجام داده دریافت می کرد.
· مقیاس عملکرد به صورت سه درجه ای بود.
· یک جدول مشخص شده بود که نشان می داد که کل رتبه بندی ها برچه مبنایی با
در نظر گرفتن ترکیبی از "چه کاری" و "چگونگی" انجام کار مشخص شده توسط
مدیران انجام شود.
· هیچ گونه تعیین اعتباری انجام نمی شد.
· مدیران صفی اختیار کامل در این امر داشتند.
رویکرد جدید مدیریت عملکرد از 1 ژانویه 2012 به صورت ذیل تغییر یافته است:
تمرکز بر رفتارهای رقابتی در عملکرد با توجه به سه اصل مسئولیت پذیری، همدلی و فوریت صورت گرفت. بر این اساس
1) اهداف همه ی کارکنان باید از طریق اهداف فردی ای که در جهت نیل به اهداف تیمی هستند، مستقیما با استراتژی نوکیا ارتباط پیدا کنند.
2) ساده کردن فرایند برای کارکنان و مدیران صفی صورت گیرد.
3) تمام کارکنان باید به طور دقیق بدانند که عملکردشان در هر مقطع زمانی از سال چگونه بوده است.
4) استفاده مداوم و منصفانه از رتبه بندی های عملکرد توصیه گردید.
5) رتبه بندی عملکرد باید بین کارکنان تمایز بیشتری ایجاد کند
6) کارکنان باید در زمانهای مشخصی از سال در مورد مسیر شغلی و توسعه و بهبود خود بحث کنند.
7) هدف روی تمرکز بر گفتگو در مورد کیفیت بین مدیر و کارمند قرار داده شد.