پنج آموزه بازاریابی از آقای خاص دنیای فوتبال
پنج آموزه بازاریابی از آقای خاص دنیای فوتبال
خوزه مورینیو، آقای خاص دنیای فوتبال به چلسی بر میگردد. در زیر به پنج آموزه بزرگ بازاریابی از معروفترین مربی فوتبال جهان اشاره میكنیم.
1. از قطبی شدن نظرات نترسید
در پی ركود اقتصادی بسیاری از برندها و بازاریابان از ترس فلج شدهاند. خواه این ترس در پی از دست دادن سهم خود در بازار به نفع رقبا و واگذاری مشتریان بوده یا در سطحی شخصی با خطر اخراج از حرفه خود ارتباط یابد، بازاریابان از پذیرفتن خطر طفره رفتهاند.
نه فقط مورینیو به عنوان یك مربی در قطبی كردن عقاید تجربه پیدا كرده بلکه به نظر میرسد كه از ترسی كه در دل بسیاری از بازماندهها رخنه كرده، مبرا است. او درباره احتمال حمله به خود گفته كه چنانچه باشگاه تصمیم بگیرد كه به خاطر كسب نتایج ضعیف به من حمله كند، این بخشی از بازی است. در این صورت من یك میلیونر خواهم بود و البته پس از چند ماه مدیریت یك باشگاه دیگر را بر عهده میگیرم.
در حالی كه حقوق شما به عنوان مدیر ارشد بازاریابی شاید به طور متوسط یك میلیون پوند باشد، عقل حكم میكند كه اگر بخواهید نظر موافق همه را به خود جلب كنید، با هیچ كس ارتباط درستی نخواهید داشت.
اما البته هر برند یا بازاریابی نمیتواند از عهده این كار برآید. واضح است كه مورینیو میتواند فشار شدید وارده در پی یك ایده قطبی كننده را بپذیرد. او در مصاحبه با یك خبرنگار فشار را یك آنفولانزا مرغی دانسته. او با اشاره به فشار ناشی از وجود یك سری مشكلات در اسكاتلند آنها را جالب ندانسته و ترس از آن را بیشتر از خود ماهیت فوتبال عنوان كرد.
2. اندیشه محاصره كننده را در آغوش بگیرید
اگر مورینیو كتابی مینوشت، احتمالا به فدرت روحیه محاصره كننده میپرداخت. این فرهنگ در بسیاری از موارد افراد را بهترین دانسته و اهمیتی به تنفر دیگران از خود نمیدهد، در نتیجه سزاوار پیروزی نیز هست. این فلسفه تا حدی آشكارا منفی است اما خود را موظف به قبولی این خط مشی میكند كه باید با هدفی مشترك گروهی از افراد با افكار مختلف را با یكدیگر متحد نمود.
فرانك لمپارد در گفتگو با بی بی سی گفته كه او (خوزه مورینیو) روحیه برنده شدن را با خود به هر جا میبرد. او طرز فكری را در بازیكنان خود به وجود میآورد كه از بیرون بسیار بسیار قدرتمند است.
3.از تیم خود محافظت كنید
شاید یكی از بدترین جنبههای منفی ركود اقتصادی تمایل روز افزون به عبور از موانع باشد. در این شرایط تصمیمات بر مبنای خیر و مصلحت برند گرفته نشده بلكه پایه و اساس آن مانور كارمندان در تلاش برای محافظت یا ترویج آروزهای خود، جلوتر از اهداف بزرگتر تیم یا شركت خود است. این گرایش منجر به مرگ مدیریت در بعضی از بزرگترین شركتهای انگلیسی میشود.
چه او را دوست داشته یا از وی متنفر باشید، شكی نیست كه مورینیو الهام بخش از خود گذشتگی آتشین در میان بازیكنان خود است. به انحاء مختلف شخصیت بیش از حد بزرگ او مورینیو را به كانون توجه منفی رسانهها تبدیل میكند. شخصیت صریح و پر ویژگی او در رسانهها فشار را از روی تیمش برداشته و در مقایسه با بازیكنان سر مربی بیشتر در كانون توجه آنها قرار دارد.
در دورانی كه بسیاری از بازاریابان بیزار از مطرح شدن بیش از خود یك شركت هستند، قدرت یك نشانه كلیدی واقعا پر شور نباید ناچیز پنداشته شود.
4.چه كسی (گاهی اوقات) به بیشترین برد اهمیت میدهد
شور و شوقی كه مورینیو برای فوتبال در پی داشت، انكار نشدنی است. این یك حقیقت ساده است كه بسیاری از اوقات فراموش میشود. بهترین بازاریابان درباره رفتار خود به دقت فكر میكنند. به گفته استیو جابز، موسس Apple تنها راهی كه میتوان واقعا با آن به رضایت از خود دست یافت، انجام كاری است كه به فوقالعاده بودن آن باور دارید و تنها راه برای انجام یك كار فوقالعاده عشق به كاری است كه دست به آن میزنید. اگر هنوز به این احساس دست نیافتهاید به جستجو ادامه دهید. از پا نایستید. مانند همه مسائل احساسی با كشف آن خود مطلع خواهید شد.
5. قوانین برای شكستن هستند
وقتی یك مربی قوانین یوفا برای عدم ورود به زمین و تجاوز از خط اطراف آن را میشكند، هرگز كسی نیست كه در مقابل وضعیت موجود سر فرود آورد. با وجود مشاهده موارد مختلف قانون شكنی از سوی مورینیو، در تعهد فوقالعاده او به برنده شدن و پیروزی در میدان نمیتوان تردیدی به دل راه داد.
در دورانی كه تقاضا برای جلب توجه مصرف كنندگان نیاز رو به رشد برندها برای تلاش جهت كسب موفقیت به هر طریق ممكن را تشكیل میدهد، اهمیت مهارت تفكر مستقل و محافظت در برابر نفرین تفكر حاشیهای برای بازاریابان روز به روز در حال رشد است، بنابراین فقط شاید، درگیر شدن با مورینیوی درون شما یك خودكشی حرفهای تمام عیار نباشد.
www.marketingmagazine.co.uk
مترجم: مرضیه فروتن
منبع : مدیران ایران
+ نوشته شده در ساعت توسط اسلامي
|