اخلاق مدیریت روشن بین و کسب و کار ایرانی؛ تشابه یا تضاد؟
اخلاق مدیریت روشن بین و کسب و کار ایرانی؛ تشابه یا تضاد؟
چند ماه پیش که گذرم به یکی از کتابفروشی های معروف انقلاب افتاد، یکی از کارکنان این کتابفروشی کتابی را با ذوق و شوق به من معرفی کرد و از من نیز تقاضا کرد که آن را به دانشجویانم پیشنهاد کنم.
پس از بررسی های لازم و گفتگو با خانم مفاخری ، تصمیم بر آن شد که کتاب مذکور را برای دانشجویان رشته ی کارآفرینی ام – که از طیف های مختلفی از کارمندی ساده گرفته تا صاحب کسب وکار بودند - معرفی کنم و از آن ها تقاضا کرده هر یک به نوبه ی خود برداشت خود را از کتاب به نگارش درآورند. پس از دریافت بازخوردهای مثبت، به نظرم رسید زمان آن فرا رسیده که این کتاب را به جامعه ی مجازی مدیران ایران معرفی کنم. حداقل هدف من از به اشتراک گذاشتن این مطلب در این برهه ی زمانی، کمکی هر چند کوچک، اندک و در حد ایده به منظور زنده ماندن کسب و کارهای فعلی است تا پس از برون رفت از شرایط خاص کنونی، بتوانند رونقی دوباره یابند.
پیامی که کتاب اخلاق مدیریت روشن بین برای ما ایرانیان در دوران رکودی که در آن هستیم، می تواند داشته باشد این است که کشورهای قابل ستایشی – حداقل از بعد اقتصادی - هم چون ژاپن نیز در برهه ای از تاریخ، با شرایطی مشابه شرایط کنونی کشور ما (چه از بعد اقتصادی و چه از بعد سیاسی) دست و پنجه نرم کرده اند و با تلاش، تدبیر و با نگاهی به هدف آرمانی خود و صد البته تحمل رنج های فراوان و طاقت فرسا از آن بحران ها عبور کرده اند.
شاید آنچه از این کتاب برای خواننده ی ایرانی جالب به نظر برسد، فراز و نشیب های شرکت ناسیونال - پاناسونیک در کسب و کارش و مدیریت کاملاً مبتنی بر اخلاق آقای ماتسوشیتا در موقعیت های بحرانی است که باعث شده نگرشی بلند مدت را در کسب وکار خود اعمال کند؛ حتی اگر در کوتاه مدت ضررهایی نیز متوجه او و شرکتش بوده است.
اگرچه ممکن است برخی از خوانندگان در نقد این اثر، تفاوت های بومی ایران و ژاپن را یادآور شوند و اجرای دقیق دستورالعمل های آن را مناسب حال کسب و کار فعلی جامعه ی ما ندادند، اما به نظر می رسد نمی توان منکر یک سری از اصول جهان شمول شد که در رونق و یا زنده ماندن یک کسب و کار نقشی کلیدی را ایفا می کنند.
آقای ماتسوشیتا در این کتاب، با قلم زیبای خود – که البته ترجمه ی خوب آقای محمود متحد نیز بر شیوایی این اثر افزوده است- و با ذکر مثال های واقعی از کسب و کارش، مخاطب را با ایده های مبتکرانه و جالبی روبرو می کند که اگر نگوییم تمامی آن ها ولی می توان گفت بسیاری از آن ها می تواند راهگشای گوشه ای از مشکلات کسب و کار ما باشد.
در پیشگفتار این کتاب آمده است: "هشتاد سال از زمانی که زادگاهم را ترک کردم و در نه سالگی کارآموز شدم، می گذرد. در تمام این مدت، کسب و کار زندگی من بوده است. من شاهد تغییرات عمیق و سریع در جهان بوده ام و از این رهگذر کوله بار گران بهایی از تجربیات در عرصه تجارت کسب کرده ام. صرف نظر از اینکه جهان ممکن است چگونه به نظر برسد، به این رسیده ام که انسان می تواند روش های مدیریتی خود را بهبود بخشد و باعث رونق کسب و کار خود شود."
البته همانطور که خود آقای ماتسوشیتا در قسمتی از کتاب خود تحت عنوان «دنیای ما، دنیای عدم قطعیت است» اشاره می کند و برای بسیاری از دوستان در شبکه مجازی مدیران ایران بدیهی می نماید، نسخه ای آماده برای شرایط پیچیده ی فعلی به خصوص در ایران منطقی و معقول به نظر نمی رسد.
علاقه مندان می توانند کتاب را هم به صورت حضوری و هم از طریق اینترنت تهیه نمایند. یکی از راه های تهیه کتاب فوق خود انتشارات آگاه (همان انتشاراتی که کتاب را به من معرفی کرد) است:
جهت مراجعه حضوری : 6460932 – 66467323 - 66965804
جهت خرید اینترنتی: اخلاق مديريت روشنبين (نه براي لقمهاي نان)
در پایان با عنایت به اینکه یکسال و اندی از چاپ اول این کتاب می گذرد، از دوستان خوبی که این کتاب را قبلاً مطالعه کرده اند تقاضا دارم با ارائه نقدها و برداشت های خود از کتاب مذکور و هم چنین دیدگاه های آقای ماتسوشیتا، ما را نیز از تجربیات بومی خویش بهره مند نمایند.
با سپاس
علی ملاباقر - مدرس دانشگاه و مشاور شغلی در حوزه روانشناسی مدیریت
منبع : گروه ایمیلی مدیران ایران در گوگل
+ نوشته شده در ساعت توسط اسلامي
|