هفت پرسش و پاسخ بزرگ برای رهبران آینده‎گرای کسب و کار

  TomorrowToday موسسه‎ای است فعال در زمینه‎ی معرفی تازه‎ترین روندها و نیز شناسایی رویدادهای آتی و محتمل در کسب و کار. یادداشت حاضر چکیده‎ای از آخرین مطالعات صورت گرفته توسط تنی چند از محققین واحد راهبردی و مطالعات استراتژیک این موسسه است که به بررسی عوامل موفقیت سازمانهای آینده‎گرا می‎پردازد. این یادداشت هفت مسأله اساسی پیش روی کسب وکارها را مطرح ساخته و متعاقب آن با بیان سؤالات متناظر مسایل مبتلا ‎به سازمانی، به ارائه‎ی 7 راهکار و پاسخ برای آنها مبادرت ورزیده است که در ذیل مشاهده می‎کنیم.

پاسخ به این سؤالات در واقع نمایانگر اقدمات مورد نیاز برای ساختن کسب و کارهایی است که متناسب شرایط آتی بوده و هم چنین با کارمندان آینده نیز تناسب داشته باشند.
مسأله بزرگ
پرسش بزرگ   
راهکار بزرگ

یک   
دنیای کنونی به شکل فزاینده‎ای پیچیده، پرهیاهو، و متلاطم است و به طرز هولناکی نیز رقابتی است.
با این حساب چگونه توجه، اشتیاق، و تعهد مشتریانی را که بیشترین اهمیت را نزدمان دارند به خود جلب کنیم؟   

مشخص کنید که سازمانتان بطور دقیق به دنبال چیست؟ تمایزی که سازمانتان برای جامعه به بار می‎آورد و صدای شما را رساتر از رقبا می‎کند به گونه‎ای که حتی از میان هیاهوها هم باز شنیدنی و گوش‎نواز است.

دو
دنیای کنونی پیچیده و پرپیچ و خم‎تر از آن چیزی است که بتوان به‎تنهایی طی مسیر کرد.   
رهبران سازمانی چگونه می‎توانند تشریک مساعی و همکاری را در تار و پود کسب و کارشان نهادینه کنند؟
   
جوامع مبتنی بر تشریک مساعی و همکاری بوجود آورید و بسترساز شرایطی شوید که در آن کلیه اجتماع مشتریان، تامین کنندگان، و حتی رقبا بتوانند رشد و توسعه کنند و در این بستر وابستگی متقابل با یکدیگر داشته باشند تا به این وسیله بقا و دوام خود را تثبیت کنند.
-به کادر قبلی منتقل شود- (ایراد در جدول اصلی ارسال شده در ایمیل ! والبته در سایت جناب درگی هم همین مشکل بود ! - مدیرسرا )

دیرزمانی است که اساس و پایه کسب و کارها مبتنی بر نرخ بازده سرمایه گذاری (ROI) و سودآوری فزاینده است. چنین رویکرد تک بعدی سیستم سرمایه‎داری را به لبه‎ی پرتگاه کشانده است. ذینفعان انتظارات بیشتری از رهبران کسب و کار دارند.
کدام قواعد و قوانین تجاری دیگر دارای ارزش نیستند و کدام نتایج از بیشترین اهمیت نزد ذینفعان و سهامداران برخوردار است؟

علیه قوانین ساده انگارانه و خط‎مشی‎های بوضوح بروکراتیک و مبتنی بر دیوان سالاری که سّد راه چابکی استراتژیک هستند اعلان جنگ کرده و با انها مبارزه کنید.

چهار   
بهره‎وری عملیاتی نقشی به مراتب پررنگ‎تر یافته است، اما به همان میزان درجه‎ی رقابت و مخاطرات نیز افزایش داشته است. همگام با حرکت از اقتصاد دانش‎بنیان به سمت اقتصاد ارتباط‎بنیان نقش هوش جمعی و نوآوری نیز اهمیت بیشتری یافته است.

چگونه می‎توانیم در کسب و کار خود طرحی نو در اندازیم و هوش جمعی(Collective‎intelligence)را بر آن حاکم کنیم؟

می‎بایست از سیستم‎های هوش کسب و‎ کار به سمت ایجاد سیستم‎های هوشمند و سیستم‎های هوش جمعی که شتاب بخش نوآوری هستند و مروج یادگیری از طریق آزمون و تجربه می‎باشند حرکت کنید.

پنج   
افراد (اعم از پرسنل داخلی شرکت و یا مشتریان خارج از سازمان) هم چنان یک منبع مزیت رقابتی بکر و دست نخورده هستند.
   
رهبران سازمانی چگونه می‎توانند بیشینه مزیت و مشارکت را از نیروهای داخلی سازمان خویش و نیز مشتریان خود در خارج از سازمان ببرند؟
   
کارکنان سازمان و نیز مشتریان هر یک در جای خود به مثابه خون جاری در رگهای حیاتی سازمان به شمار می‎روند، لذا باید فرهنگی را در سازمان خود نهادینه کنید که مویّد و ترویج‎دهنده‎ی‎روابط دوستانه و سرشار از اشتیاق و احترام باشد، تا به این وسیله از مزایای دوستی با کارکنان و  مشتریان بهره‎مند شوید. دست یافتن به روابط دوستی بهره‎ور مستلزم رعایت 3 قانون بدون تاریخ انقضا است:
) حمایت‎گر باشیم
2) دیگران را در رویاها و چشم‎اندازهای دیگران سهیم کنیم.
3) و مشوق دیگر ارتباطات و دوستی‎ها شویم

شش
اعتماد به کسب‎وکارها همواره گوهری کمیاب بوده و درحال حاضر یکی از مزیت‎های رقابتی عمده محسوب می‎شود. اینترنت و شبکه‎های اجتماعی نیز موجب هر چه شفاف‎تر شدن فضای کسب‎وکار شده‎اند.
   

چگونه "اعتماد" را به عنوان یک مزیت رقابتی درآوریم  چگونه یک سازمان به معنای واقعی کلمه توانمند و شفاف بسازیم؟
روکش‎ها و مرزهای بیهوده، در سازمان را بردارید. و تمرکز خود را در سازمان بر غنی کردن ارزشهای انسانی مثل‎همدلی،سخاوتمندی،‎مهربانی،عدالت، عشق، و  خانواده قرار دهید.

هفت
نیازها و خواسته‎های بازار و مشتریان هم اینک به سرعت در حال تغییر و تحول هستند و از همین رو استراتژی‎ها،بلندمدت‎تر از چیزی هستند که با این شرایط سازگار بوده و کارآمد باشند. سرعت عمل به همراه دقت در بازار امروزه یک مزیت رقابتی محسوب می‎شود.
   
چگونه می‎توانیم راهبردهای موفق را با سرعت بیشتری نسبت به رقبا اجرایی کنیم؟
روی سه اصل سرعت، شفافیت در هدف، و یکپارچگی راهبرد خود تمرکز کنید و از یاد نبرید که در شرایط متلاطم کنونی برنامه‎ها بخصوص از نوع بلندمدت آن فاقد کارآیی‎اند و در عوض سیستم‎های چابک در مدیریت و بازاریابی کارآمد هستند.

پرسش و پاسخ‎های فوق مولفه‎های ایجاد کسب‎وکارهای نوین به شمار می‎روند، و مدلی برای ایجاد سازمانهای چابک، انطباق‎پذیر، و متناسب با شرایط آتی می‎باشند.
منبع:  به نقل از newworldofwork.co.uk
سبز باشید
نقل از : وبلاگ همکار خوبمان آقای درگی http://dargi.ir
منبع واسطه :گروه اینترنتی مدیران ایران www.Modiriran.ir