در اوضاع کنونی اقتصادی، از یک ژاپنی درس بیاموزیم

هم‌اکنون اوضاع اقتصادی کشور به دلایل متعدد، عادی و معمولی نیست. فشارهای اقتصادی از سوی غرب، از یک سو و به باور بسیاری، ضعف کارآمدی و مدیریت برخی مسئولان در کشور ـ که بر وخامت اوضاع اقتصادی افزوده ـ از سوی دیگر، منجر به آن شده که فشار بر طبقات پایین اجتماع و به ویژه قشر متوسط افزایش یابد.
رشد قیمت‌ها به همراه کاهش قدرت خرید افراد در جامعه و بروز تورم با نرخ بالا در کشور ـ که رکود تولید نیز بر آن افزوده شده ـ منجر به آن می‌شود که احساس فقر و بی‌عدالتی در جامعه گسترش یابد؛ اما همه این‌ها به کنار. پرسش در اینجاست که خود افراد و به ویژه بنگاه‌های اقتصادی در این میان چه می‌توانستند بکنند و نکردند؟

بی‌گمان، رفتار اقتصادی در شرایط حساس کنونی، خود عاملی مهم بر وخیم‌تر شدن اوضاع یا دست‌کم افزایش بار روانی آن داشته است. مشکلات اقتصادی کتمان ناپذیر است و ضعف و ناکارآمدی مشهود. آنچه در این میان رقم خورده، این است که در جامعه این حس و حال رونق گرفته که هرکس به فکر نگه داشتن کلاه خود بر سرش است


ادامه نوشته

اعلام ساعت کار مفید در ایران

در حالی که طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس این رقم در ایران روزانه به 22 دقیقه رسیده است، در مقایسه با سال پیش که یک ساعت و 4 دقیقه اعلام شده بود به طور چشم گیری کاهش یافته است.
به گزارش تسنیم، مشکل کم کاری وناکارآمدی سیستم اداری کشورازمعضلات مزمنی است که تاکنون هیچ دارویی نتوانسته است این درد را درمان کند.

تا به حال حتماچند بار  سروکارتان به یک اداره دولتی افتاده و  همیشه با مشکل وقت کشی از سوی کارمندان و یا نرسیدن به موقع به کارتان مواجه شده اید. و احتمالا اعصابتان خورد می شود ،بحث می کنید و پیش خودتان می گویید ای کاش کارم به اینجا نمی کشید.اینها مشکلاتی است که در ادارات دولتی و دستگاه ها وجود دارد.و دیگر شما هم تحمل اینگونه مشکلات را نخواهید داشت.اما واقعا این معضلات از کجا نشاٌت می گیرد؟

در جایی که قانون 8 ساعت کار را برای کارمندان خود قرار داده اما  غیر از تعریف ساعت کار،یک واقعیت به عنوان ساعت کار مفید در ادارات دولتی نیز باید وجود داشته باشد.
  بنا به این گزارش ،در ابتدا بهتر است با یک تعریف کلی از مدت زمان معین کار طبق تعریفی که قانون  ارائه کرده است وارد این موضوع شویم. طبق ماده51 قانون کار :ساعت کار در این قانون مدت زمانی است که کارگر نیرو یا وقت خود را به منظور انجام کار در اختیار کارفرما قرار می دهد.در تبصره یک این قانون اشاره شده است که مجموع کار در هفته نباید از 44 ساعت تجاوز کند.که جمعه را از این مجموع کم کنیم تقریبا روزی هشت ساعت کار برای کارمندان منظور شده است

ساعت کار مفید را تقریبا می توان این طور بیان کرد که میزان وقتی است که یک کارمند برای انجام مسئولیت و وظایف خویش صرف می کند.این در حالی است که ساعات کار مفید در ایران با سایر کشور های پیشرفته قابل مقایسه نمی باشد.در واقع در کشورهای پیشرفته از 44 ساعت کار در هفته ،نزدیک به 30 ساعت کار مفید انجام می دهند.که این رقم در ایران به 10 ساعت در هفته می رسد.به طور کلی تر طبق آمار، ساعت کار به طور سالانه در ژاپن به 2420 ساعت در کره جنوبی به 1900 ساعت در امریکا به 1360 ساعت ،المان 1600 ساعت و در ایران به 800 ساعت می رسد.


ادامه نوشته

برای تاریخ :  چالشهای مدیریت ایرانی : ناگفته‌های محافظ حضرت امام(ره) در فرانسه

سوزن‌های ته‌گرد که زیر انگشتانش نهادند، چشمانش بسته بود، جایی را نمی‌دید، دستانش را به دیوار کوبیدند درد استخوانهایش را سوزاند اما لب از لب باز نکرد.
همه کم و بیش می‌شناسیمش؛‌از فعالان مبارزه مسلحانه ضد حکومت پهلوی است. از بنیان‌گذاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی. عناوینی چون: «فرماندهی سپاه همدان، ریاست زندان‌های زنان تهران، اولین فرمانده سپاه غرب کشور بعد از انقلاب، یکی از سه نماینده‌ای که در سال 67 پیام تاریخی امام (ره) را به گورباچف رساند، سه دوره نمایندگی مردم تهران و همدان در مجلس شورای اسلامی، مسئول بسیج خواهران کل کشور، استاد مدرسه عالی شهید مطهری، دارنده نشان درجه 3 ایثار، مدرس واحد معارف اسلامی دانشگاه علم و صنعت و قائم مقام دبیرکل جمعیت زنان جمهوری اسلامی» رانیز در کارنامه خود دارد. خواندن گفت و گوی ما با ایشان خالی از لطف نیست.

فارس: نام و نام خانوادگی؟

مرضیه حدید چی مشهور به خواهر دباغ، خواهر طاهره، خواهر زینب احمدی نیلی


ادامه نوشته

برای تاریخ : چالشهای مدیریت ایرانی ؛ سخنان رئیس جمهور و رئیس مجلس در جلسه استیضاح

سنگ تمامی که دو رئیس قوه برای یکدیگر گذاشتند

جلسات صبح و عصر یکشنبه نیمه بهمن به استیضاح شیخ‌الاسلامی وزیر رفاه اختصاص داشت. پس از سخنان موافقین و مخالفین استیضاح، احمدی‌نژاد دفاع خود را با پخش فیلمی به پایان برد که با پاسخ رئیس مجلس مواجه شد.

رئیس جمهور سخنان خود را با تبریک ایام الله دهه فجر به دستاوردهای اخیر علمی و فناوری کشور آغاز کرد و گفت: دیروز جنگنده‌ای رونمایی شد که در نوع خود جزو پیشرفته‌ترین جنگنده‌های دنیا است و از صفر تا صد طراحی، مهندسی و ساخت آن به دست مهندسین داخلی بوده است. همچنین برای اولین بار دانشمندان ایرانی توانستند موجود زنده به فضا فرستاده و مجددا آن را بازگردانند و این کار در مرزهای دانش بشری قرار دارد. و می‌توان گفت که رکورد جدیدی برای کشور ما ثبت کرد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: علاقه داشتم در دهه فجر درباره موضوع دیگری خدمت شما برسم و شاید اگر در این 6-7 ساعت که خدمت شما هستیم درباره طرح‌های اقتصادی اساسی و مهم گفت‌وگو می‌کردیم می‌توانستیم نتیجه بگیریم و نتیجه آن را به مردم تقدیم کنیم.


ادامه نوشته

همچون یک کارمند فکر می‌کنید یا همچون یک کارآفرین؟

حال می‌خواهیم بدانیم که آیا شما همچون کارآفرین فکر می‌کنید یا همچون کارمند؟ چه در یک کسب‌وکار مشغول به کار شویم، چه کسب‌وکار خودمان را راه بیندازیم، در هر صورت، توانایی ما برای شناسایی طرز فکر کسب‌وکارمان و نیز توانایی ما برای شناسایی طرز فکر سازمانی که به ما پول پرداخت می‌کند، می‌تواند به روابط کاری موفق یا حتی به فاجعه ختم شود.
سازمان‌هایی که تفکر کارآفرینان را ارج می‌نهند تمایل دارند تا بیش از همه از جذب کارمندان عادی اجتناب کنند و پرسنل کاری بسیار قدرتمندی را تشکیل دهند. از طرف دیگر، سازمان‌هایی که تفکر کارمندان را ارج می‌نهند تمایل دارند تا طرز فکر کارآفرینان را مشکل‌زا عنوان کنند و مدیریت و کنترل‌اش را سخت بدانند. دسته اول با طرز فکر کارآفرینان همراه‌اند و دسته دوم با طرز فکر کارمندان همدلی بیشتری دارند. اینجا 10 راهی را که با استفاده از آنها می‌توانید طرز فکرتان را مشخص کنید، معرفی می‌نماییم.
1. یک کارمند به کار خود همچون کسب‌وکار نگاه می‌کند. یک کارمند به یک روز کاری خوب و یک حقوق خوب در پایان دوره کاری توجه می‌کند. کارمندان در پی اجرای مسائل کاری خود هستند.
2. یک کارآفرین می‌داند که کسب‌وکار پشتیبان کار کارمند است. یک کارآفرین می‌داند که کسب‌وکار به چه نحوی خوب پیش می‌رود و چرخ‌دنده‌های این فعالیت به چه نحوی جا می‌افتند. کارآفرینان مراقب کارآیی و فرآیندهای کار هستند.
3. یک کارمند از ساختاری صلب پشتیبانی می‌کند که برای کسب‌وکار بنیادین است. کارمندان نقش خود و چگونگی اجرای این نقش در کسب‌وکار را به خوبی می‌فهمند.

4. یک کارآفرین از فرآیندی منعطف پشتیبانی می‌کند که قلب کسب‌وکار است. کارآفرینان درمی‌یابند که نسبت جزء و کل در یک شرکت چگونه است و اجزا به چه نحوی نقش‌شان را درون یک کل بازی می‌کنند. کارآفرینان می‌خواهند تضمین دهند که بخش‌های گوناگون شرکت می‌توانند به خوبی در بلندمدت با همدیگر فعالیت کنند و امور گوناگون را پیش ببرند.


ادامه نوشته

می خواستم بزرگ بشم ...


به رسم درس آموزی گوشه ای از وصیت نامه شهید کاظم مهدی زاده تخریب چی عملیات کربلای یک را در ادامه آوردم تا با هم بخوانیم و بگرییم...
می خواستم بزرگ بشم
درس بخونم
مهندس بشم
خاکمو آباد کنم
زن بگیرم
مادر و پدرمو ببرم کربلا
دخترمو بزرگ کنم ببرمش پارک
تو راه مدرسه با هم حرف بزنیم
خیلی کارا دوست داشتم انجام بدم
خب نشد....
باید می رفتم از مادرم، پدرم، خاکم، ناموسم، دخترم و ... دفاع کنم
رفتم که دروغ نباشه
احترام کم نشه
همدیگرو درک کنیم
ریا از بین بره
دیگه توهین نباشه

محتاج کسی نباشیم


درباره گروه مشاوران جوان شهرداری مشهد

در حقيقت گروه مشاوران جوان نماينده جوانان در شهرداري و نيز نماينده شهرداري در بين جوانان است. گروه مشاوران جوان شهرداري يك ساختار مياني براي تعامل سازنده بين جوانان تحصيلكرده و مديريت در شهرداري است.

فلسفه وجودي ما
گروه مشاوران جوان شهرداري با هدف اصلي افزايش مشاركت علمي جوانان در مديريت شهري كوشيده است تا نقش يك " اتاق فكر" دانش بنيان و متمايز را در مديريت شهري مشهدالرضا(ع) ايفا نمايد. از جمله مهمترين كاركردهاي اين اتاق فكر، شناسايي مسائل كليدي شهر و شهرداري و كشف راه حل هاي مناسب براي آنهاست. اين نقش موجب گرديده است تا به افزايش كيفيت تصميم سازي و تصميم گيري در شهرداري كمك محسوس و شاياني نمايد. در حقيقت گروه مشاوران جوان نماينده جوانان در شهرداري و نيز نماينده شهرداري در بين جوانان است. گروه مشاوران جوان شهرداري يك ساختار مياني براي تعامل سازنده بين جوانان تحصيلكرده و مديريت در شهرداري است.

گروه مشاوران جوان شهرداري در حال حاضر به افزايش مشاركت جوانان در اداره و حل مسائل شهري مي پردازد تا از رهرو اين راهبرد كليدي گامي هر چند كوچك اما به وسعت انديشه جواني در راستاي تحقق آرمان شهر رضوي(ع) بردارد. تحقق آرمان شهر رضوي(ع) آرمان مشترك تمامي جوانان و فرهيختگان و در يك كلام شهروندان مشهد شهر بهشت مي باشد.


ادامه نوشته

تستی برای تعیین سطح  خلاقیت

هیچ راهی برای تقویت مستقیم خلاقیت وجود ندارد! تنها می‌توان از طریق فرایند‌های مربوط به نحوه تصمیم‌گیری و عبور از مراحل حل یک مسئله، میزان خلاقیت یک‌نفر را مشخص کرد. در این تست هم مشخص می‌شود که شما چگونه این مراحل گوناگون را در ذهنتان مدیریت می‌کنید؛ یعنی سوال‌های مختلفی در زمینه مرحله درک صورت مسئله،‌ مرحله ارائه پیشنهادها، مرحله تصمیم‌گیری، مرحله اجرا و… وجود دارد که توانایی شما را در این زمینه محک می‌زند.

 این تست همان آزمون سنجش تورنس، یکی از معتبرترین آزمونهای روانشناسی در زمینه سنجش خلاقیت است. البته این آزمون، خطاهایی هم دارد ولی در حال حاضر یکی از مشهورترین تست‌هایی است که می‌توانید با آن به شناخت دقیق‌تری از خود برسید. خلاقیت های خودتان را بسنجید و شاید هم بتوانبد بفهمید می توانید فردی مانند استیو جابز باشید یا خیر؟


ادامه نوشته

واقعیاتی که بیشتر آنها را نمی دانید !

شاید شما ندانید که زرافه ها نمی توانند سرفه کنند یا فقط 30 درصد مردم می توانند بطور ارادی پره های بینی خود را باز و بسته کنند و دهها واقعیت جالب دیگر که از شنیدنش متعجب می شوید.
به گزارش جهان، شاید شما ندانید که زرافه ها نمی توانند سرفه کنند یا فقط 30 درصد مردم می توانند بطور ارادی پره های بینی خود را باز و بسته کنند و دهها واقعیت جالب دیگر که از شنیدنش متعجب می شوید.

1. فقط 55 درصد آمریکایی هایی می دانند که خورشید ستاره است.

2. اغلب برق لب ها دارای محتوای پولک ماهی هستند.

3. زرافه ها نمی توانند سرفه کنند.

4. جغدها تنها گونه های پرنده ای هستند که می توانند اعداد و رنگ ها را تمیز دهند.
 

5. ضربان قلب یک نهنگ فقط حدود 9 بار در دقیقه است.


ادامه نوشته

رازدار باشید!

حفظ اسرار در زندگی شخصی و آنچه که به سلامت جامعه مربوط است بسیار مورد تاکید پیشوایان دینی ما قرار گرفته است و چه بسا در زندگی شخصی و در زندگی اجتماعی افشای اینگونه از اطلاعات باعث ایجاد اختلافات و اشتباهاتی تاریخی در آنها شود.
به گزارش ایسنا، در حال حاضر در جامعه خود بسیار شاهد این مساله هستیم که افشای برخی از اطلاعات در جمع‌های کوچک و بزرگ باعث ایجاد مشکلات بسیار بزرگی شده است. این در حالی است که این موضوع در سیره و گفتار معصومین (ع) بسیار مورد اشاره قرار گرفته است.

البته ذکر یک نکته نیز بسیار مهم است و آن این که برخی از افراد به دلیل رسوا نشدن و اینکه چه اشتباهاتی را در گذشته و حال به انجام رسانده‌اند بعضا در پی راز‌آلود ساختن برخی از اطلاعاتی است که افشای آنها تنها به آن فرد مورد نظر آسیب رسانده و اشتباهات وی را بازگو ساخته و سر و رازنخواندن این اطلاعات از سوی کسانی که از آن آگاه هستند و در پی آن فاش ساختن آنها باعث خدمت به جامعه می‌شود.


ادامه نوشته

چابکی؛ چاشنی موفقیت سازمانها


“سمند همت ما چابک است و چست هنوز…”
به باور متخصصان هاروارد مدیران خردگرا و عقلایی در طول سی سال گذشته به شدت روی موضوعاتی مثل بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها، و عملکرد در چارچوبها و قواعد متمرکز شده اند. با این حال امروزه با تغییرات بوجود آمده، بهره‌وری به نسبت مباحثی نظیر چالاکی و نوآوری دردرجه‌ی دوم اهمیت جای گرفته است.

با آغاز قرن بیست و یکم سازمانها تغییرات اساسی و شدیدی را پیرامون خود تجربه کرده اند. این تغییرات سازمانها را به سمت چالشهای نوینی هدایت می‌کند که عدم توجه به آنها بقا و موفقیت سازمانهای تولیدی را بطور فزاینده‌ای تهدید میکند. این موقعیت حیاتی منجر به آن شده است که بسیاری از سازمانها در اولویت‌های کسب و کار و دیدگاههای استراتژیک خود تجدید نظر کنند و تأکیدات خود را بر سازگاری با تغییرات محیط کسب و کار و پاسخ سریع به نیازهای بازار و مشتری از طریق روشهای نوین همکاری قرار دهند.


ادامه نوشته

چرا هر كس به فكر گليم خويش است

كلمه «اخلاق» بلافاصله نصيحت را تداعي مي كند. در جامعه ما رايج ترين راه براي حل مشكلات اخلاقي، نصيحت است. بر همين اساس، صدا و سيما براي مقابله با تنزل وضعيت اخلاقي، مخاطبانش را نصيحت مي كند، در دانشگاه ها دروس اخلاق مي گذارند و به افراد مي گويند كه اخلاق چيست و راه درست زندگي اخلاقي چيست، «مشاوران» نيز در كتاب ها و رسانه ها و مطب ها از مراجعين و مخاطبين خود مي خواهند كه زندگي را به نحوي ديگر ببينند و تحول را از درون خود آغاز كنند.مسوولان روابط عمومي از طريق تابلوهاي شهري روزانه ساكنان شهر را نصيحت مي كنند و به الگوي مناسب زندگي دعوت مي كنند.

چرا با وجود حجم انفجارگونه نصيحت، وضعيت اخلاقي راضي كننده نيست؟ اگر بود كه اين همه نصيحت لازم نبود. اگر اخلاق رعايت مي شود، چرا بايد بازگرداندن پول گمشده به صاحبش تا اين حد باعث شادماني شود؟ جز اين است كه كمتر كسي انتظار چنين رفتاري را داشته است؟ اين بدان معناست كه عمل اخلاقي، عملي است كمياب و در نتيجه شگفت آور.


ادامه نوشته

آشنایی با تکنیک های خارق العاده  مدیریت زمان


Getting Things Done یا GTD
شاید بتوان گفت GTD مشهورترین تکنیک مدیریت زمان در دنیا می باشد. این تکنیک توسط David Allen پایه‌گذاری شده است . دکترپیمان هاشمیان از چهره های سرشناس و بین المللی مدیریت برند و مدرس دوره های مدیریت در ایران و آمریکا در گفتگو با روزنامه تفاهم می گوید: ایده اصلی این تکنیک بر پایه ثبت وقایع استوار است . یعنی شخص ابتدا باید کارها را از ذهن خود خارج کرده و بر روی کاغذ به ثبت آنها بپردازد. با این کار ذهن از یادآوری این‌که چه کارهایی را باید انجام دهد رها می‌شود و می‌تواند روی کارهای ثبت شده تمرکز کند.
این مشاور حرفه ای برندهای صاحب نام خارجی معتقد است ، در روش‌های سنتی مدیریت زمان، همه‌ مفاهیم حول محور اولویت بندی می‌گذرد. اما در روش GTD برای انجام کارها یک فرآیند مشخص تعریف می‌شود و طبق این فرآیند کارها یک به یک انجام می‌شوند. GTD بر مبنای ساده سازی مکانیزم ثبت، کنترل و دریافت تمام اطلاعاتی است که برای انجام یک کار لازم است.
اما GTD چیست؟
دکتر هاشمیان می گوید : GTD یک تکنیک ساده و کاربردی برای مدیریت کارها، اطلاعات و تمامی اتفاقات غیر منتظره‏ای است که در طول روز برای شما اتفاق می‏افتد. این تکنیک به سرعت در زندگی شخصی و حرفه‏ای مردم قابل پیاده سازی است.
آنچه که این مدل ارایه می‏دهد :
تکنیک‏های ساده و تاثیرگذار برای سازمان‏دهی اطلاعات پراکنده، پروژه‏ها و کارها.
نحوه پیاده سازی قدم به قدم یک فرآیند برای اطمینان از آگاه بودن و تسلط بر تمامی کارها و تعهدات شخصی شما.
چگونگی ضبط و ذخیره سازی تمام ورودی هایی که به صورت روزانه توجه شما را به خود جلب می کند و قرار دادن آن در سیستمی که ذهن شما بدان اعتماد دارد.
نحوه شفاف سازی و سازماندهی کارها و کاستن از احساس غرق شدن در حجم زیاد کار.
نحوه ذخیره سازی مراجع، ایمیل‏ها و دست نوشته‏ها برای بازیابی سریع و آسان آنها در آینده.

۲- تکنیک گوجه‌فرنگی یا Pomodoro


ادامه نوشته

مدیریت زمان به روش GTD

مدیریت کار GTDGetting Things Done که به اختصار GTD خوانده می شود، به معنای "انجام دادن کارها"، یک روش مدیریتی است که توسط دیوید الن خلق شده است و در کتابی به همین نام شرح داده شده. GTD بر اصولی تکیه می کند که شخص وظایف را در خارج از ذهن خود نگهداری می کند. به این وسیله ذهن از امر به یاد آوردن تمام چیزهایی که باید انجام شوند رها شده و صرفاً بر انجام آن کار تمرکز می کند. این روش با تکیه بر حافظه خارجی نمونه ای کاربردی از تئوری علمی ذهن گسترده یا ممتد خواهد بود.
در سیستم مدیریت زمان سنتی اولویت ها نقش مرکزی را بازی می کنند. در مقابل آلن در روش خود دو مفهوم کلیدی را مطرح می کند (کنترل و چشم انداز)، آلن از سه الگوی اساسی برای رسیدن به کنترل و چشم انداز نام می برد:
▪ یک چرخه کاری.
▪ یک بدنه کاری با ۶ سطح از درجات تمرکز.
▪ روش نقشه ریزی طبیعی.
GTD ذخیره کردن ، ردیابی کردن و بازیابی تمامی اطلاعاتی را که با کار مورد نظر و انجام دادنی مرتبط هستند، آسان می کند. آلن عقیده دارد تمامی موانع و انسدادهای ذهنی که با آن برخورد می کنیم، به دلیل نقشه مناسب و کافی نداشتن است.


ادامه نوشته