Getting Things Done یا GTD
شاید بتوان گفت GTD مشهورترین
تکنیک مدیریت زمان در دنیا می باشد. این تکنیک توسط David Allen پایهگذاری
شده است . دکترپیمان هاشمیان از چهره های سرشناس و بین المللی مدیریت برند
و مدرس دوره های مدیریت در ایران و آمریکا در گفتگو با روزنامه تفاهم می
گوید: ایده اصلی این تکنیک بر پایه ثبت وقایع استوار است . یعنی شخص ابتدا
باید کارها را از ذهن خود خارج کرده و بر روی کاغذ به ثبت آنها بپردازد. با
این کار ذهن از یادآوری اینکه چه کارهایی را باید انجام دهد رها میشود و
میتواند روی کارهای ثبت شده تمرکز کند.
این مشاور حرفه ای برندهای
صاحب نام خارجی معتقد است ، در روشهای سنتی مدیریت زمان، همه مفاهیم حول
محور اولویت بندی میگذرد. اما در روش GTD برای انجام کارها یک فرآیند مشخص
تعریف میشود و طبق این فرآیند کارها یک به یک انجام میشوند. GTD بر
مبنای ساده سازی مکانیزم ثبت، کنترل و دریافت تمام اطلاعاتی است که برای
انجام یک کار لازم است.
اما GTD چیست؟
دکتر هاشمیان می گوید : GTD یک
تکنیک ساده و کاربردی برای مدیریت کارها، اطلاعات و تمامی اتفاقات غیر
منتظرهای است که در طول روز برای شما اتفاق میافتد. این تکنیک به سرعت در
زندگی شخصی و حرفهای مردم قابل پیاده سازی است.
آنچه که این مدل ارایه میدهد :
تکنیکهای ساده و تاثیرگذار برای سازماندهی اطلاعات پراکنده، پروژهها و کارها.
نحوه پیاده سازی قدم به قدم یک فرآیند برای اطمینان از آگاه بودن و تسلط بر تمامی کارها و تعهدات شخصی شما.
چگونگی
ضبط و ذخیره سازی تمام ورودی هایی که به صورت روزانه توجه شما را به خود
جلب می کند و قرار دادن آن در سیستمی که ذهن شما بدان اعتماد دارد.
نحوه شفاف سازی و سازماندهی کارها و کاستن از احساس غرق شدن در حجم زیاد کار.
نحوه ذخیره سازی مراجع، ایمیلها و دست نوشتهها برای بازیابی سریع و آسان آنها در آینده.
۲- تکنیک گوجهفرنگی یا Pomodoro